Siirry pääsisältöön

Tiedonhakijalle AMK

LUC-Finna-kysymyksiä

En saa liitettyä kirjastokorttiani, mistä se voi johtua?

  • Kirjaston asiakastiedoissasi voi olla se sähköpostiosoite, jonka olet antanut opiskelijaksi hakiessasi. Kokeile siis kirjastokortin liittämistä myös sillä sähköpostiosoitteella.
  • Voit myös kysyä kirjastosta, mikä sähköpostiosoite on kirjaston asiakastiedoissasi.
  • Tee kirjastokortin liittäminen koko ajan samalla laitteella ja samalla selaimella.
  • Huomioithan, jos liität kirjastokortin Android tai Applen mobiililaitteilla: Näiden sähköpostisovellus, esim. Gmail, voi asetuksistasi riippuen avata linkin sähköpostisovelluksessa, eikä linkki tällöin toimi. Kopioi linkki sähköpostisovelluksesta Internet-selaimeen, jolla liitospyynnön teit. Linkin kopioiminen ja liittäminen Internet-selaimeen voi auttaa muissakin ongelmatapauksissa.

Miten saan lainani näkymään?

  • Kirjaudu LUC-Finnaan oman korkeakoulun Haka-kirjautumisella, jonka jälkeen sinun kannattaa liittää korttisi omaan tilisi, jotta saat lainasi näkymään. Tämä täytyy tehdä vain kerran. Valitse omissa tiedoissa kirjastokortti - liitä kirjastokortti - Anna kirjastokortille nimi (Luc) ja sähköpostiosoitteesi. Saat sähköpostiisi aktivointilinkin. 

Miten voin palauttaa lainoja, jos kirjasto on kiinni?

Palautuslaatikot kirjaston ulkopuolella (palautuslaatikot tyhjennetään vain aamuisin)

  • Lapin yliopistolla A-siiven pääovella
  • Kosmoskirjastossa A-ovella
  • Minervakirjastossa Ammattiopisto Lappian puoleisen oven oikealla puolella 

Miksi en löydä LUC-Finnasta tietokannan linkkiä?

  • Jos tietokannan linkkiä ei löydy LUC-Finnasta, tarkista myös tiedonhaun oppaat (Tiedonhakijalle YO / Tiedonhakijalle AMK), esim. Etsi tietokantaa -hakuruudulla tai alakohtaisilta sivuilta.

Mikä on salasana LUC-Finnaan? Mistä saan sen?

  • Kirjastojärjestelmän vaihdoksen (2020) johdosta salasanaa ei enää tarvita. Kirjautuminen käy korkeakoulun Haka-tunnuksella. Syöttämällä LUC-Finnan omissa tiedoissa sähköpostiosoitteesi, saat aktivointilinkin sähköpostiisi, jolla yhdistät kirjastokorttisi tiedot LUC-Finnaan. Tämä täytyy tehdä vain kerran.

Miten voin uusia lainani?

Lainat palautetaan kirjastoon tai uusitaan viimeistään eräpäivänä. Lainat, joihin ei ole varausta, voit uusia:

  • LUC-Finnan kautta 1 vuoden ajan
  • puhelimitse: Rovaniemi 040 484 4302, Kemi-Tornio 040 542 5406 
  • sähköpostitse kirjasto(at)ulapland.fi 
HUOM! Jos sinulla on lainoja myöhässä, maksut kirjautuvat tietoihisi vasta uusimisen yhteydessä, ja lainakiellon raja (5 €) voi tulla täyteen ennen kuin saat uusittua kaikki lainasi.  Maksa kertyneet maksut pois Finnan Maksut-sivun kautta, jotta voit jatkaa lainojen uusimista. Lisätietoja saat kirjastosta.

Ongelmia e-aineistoon pääsyssä

E-aineistojen käytössä tuetut Internet-selaimet ovat:

  • Mozilla Firefox
  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Safari (Apple)

Internet Explorer ei ole enää tuettujen selainten listalla. Aineistojen palveluntarjoajat päivittävät tietokantojen tietoturvaa ja käyttöliittymiä, joten yhteensopivuutta vanhan IE-selaimen kanssa ei voida enää tukea.

E-aineistojen käyttö saattaa estyä jos käyttämäsi selain ei salli kaikkia aineistojen tarvitsemia käyttöoikeuksia. Selaimen on sallittava:

  • varmenteet eli sertifikaatit
  • evästeet (cookies)
  • Pop-up -ikkunat
  • siirtyminen toiselle palvelimelle

Mikäli jokin tietokanta tai e-aineisto ei aukea, ilmoita asiasta kirjastoon. Muista lisätä viestiisi ongelman mahdollisimman tarkka kuvaus.