Skip to main content

Lainaajalle

Ongelmia e-aineistoon pääsyssä

E-aineistojen käytössä tuetut Internet-selaimet ovat:

  • Mozilla Firefox
  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Safari (Apple)

Internet Explorer ei ole enää tuettujen selainten listalla. Aineistojen palveluntarjoajat päivittävät tietokantojen tietoturvaa ja käyttöliittymiä, joten yhteensopivuutta vanhan IE-selaimen kanssa ei voida enää tukea.

E-aineistojen käyttö saattaa estyä jos käyttämäsi selain ei salli kaikkia aineistojen tarvitsemia käyttöoikeuksia. Selaimen on sallittava:

  • varmenteet eli sertifikaatit
  • evästeet (cookies)
  • Pop-up -ikkunat
  • siirtyminen toiselle palvelimelle

Mikäli jokin tietokanta tai e-aineisto ei aukea, ilmoita asiasta kirjastoon. Muista lisätä viestiisi ongelman mahdollisimman tarkka kuvaus.

Finna-kysymyksiä

Mikä on salasana Finnaan? Mistä saan sen?

  • Jos salasanaa ei ole vaihdettu, salasana on oma sukunimi.
  • Salasana vaaditaan, kun liittää kirjastokortin Finna-tiliin. Muut kuin amkin tai yliopiston opiskelijat tarvitsevat salaasanaa, kun kirjautuvat Finnaan kirjastokortin ja salasanan yhdistelmällä.
  • Jos salasana ei toimi tai se on unohtunut, voit pyytää uutta salasanaa Lapin korkeakoulukirjaston asiakaspalveluista. Pyynnön voi tehdä myös Finnan chatissä.

Miten voin palauttaa lainoja, jos kirjasto on kiinni?

Palautuslaatikot kirjaston ulkopuolella (palautuslaatikot tyhjennetään vain aamuisin)

  • Lapin yliopistolla A-siiven pääovella
  • Kosmoskirjastossa Q-ovella
  • Minervakirjastossa Ammattiopisto Lappian puoleisen oven oikealla puolella